Lift to the max. Zo luidt de slogan van Spierings Mobile Cranes, die op Maartens lijf geschreven is. Net als zijn werkgever gaat hij bij álles wat-ie doet voor goud.

Maarten van Els

Paspoort

  • Voluit:
    Maarten Hendrikus Petrus van Els
  • Roepnaam:
    Maarten
  • Geboortedatum:
    3 maart 1994
  • Geboren:
    Boxmeer
  • Getogen:
    Handel
  • Woonplaats:
    Oss
  • Thuisfront:
    vriendin Lise
  • Functie:
    software engineer
  • Bedrijf:
    Spierings Mobile Cranes

Maartens tijdlijn

  • 1998
    Zoals elk kind begint Maarten zijn loopbaan op de basisschool. Hij is vier jaar te vinden op de Meester Ivenschool in Elsendorp.
  • 2002
    Vervolgens verhuist hij naar Handel, waar hij de volgende vier jaar op De Havelt doorbrengt.
  • 2006
    Maarten gaat verder met de havo op het Commanderij College in Gemert.
  • 2007
    Omdat de havo net wat te hoog gegrepen blijkt, maakt hij de stap naar het vmbo op de Commanderij-locatie in Beek en Donk.
  • 2010
    Maarten is klaar voor het ROC in Helmond, waar hij start met de opleiding Engineering, uitstroming industriële automatisering.
  • 2014
    Als junior software engineer vindt Maarten zijn eerste baan bij Petrogas in Eindhoven, maar daar zit-ie niet op z’n plek. Hij verkast na een half jaar.
  • 2015
    Bij Van Doren Engineers vindt hij wel zijn draai. Als deeltijd hbo’er rondt hij tussendoor de opleiding Electronics & Communications Engineering af op de Avans Hogeschool in Breda.
  • 2019
    Maarten start met de master Control Systems op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
  • 2019
    Hij verhuist naar Oss, waar zijn vriendin vandaan komt.
  • 2019
    En hij vindt ook nog eens een baan in die stad: bij Spierings Mobile Cranes.

Als je bij Spierings Mobile Cranes werkt, krijg je:

  1. Een mooie ‘strijd’ met de Duitse – veel grotere – concurrent Liebherr. Het grootste verschil? De Liebherr-kranen zijn elektrisch uitgelijnd, de Osse kranen hydraulisch. Die van Spierings bewegen daardoor fijner volgens het machinistengilde. En zij zijn koning.
  2. Tijd voor schik. Eind november gaat de vlag uit, want dan staat er dikgedrukt ‘borrel’ in Maartens agenda. Als het goed is rondt hij dan een project af waar hij heel wat tijd en energie in heeft gestoken.
  3. Een hightech werkomgeving, waar alle ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling. Én waar je het verschil kunt maken.

... in beeld

Kansen liggen voor het oprapen bij Spierings Mobile Cranes

“Dit is een engineersdroom”

Achter op het terrein van Spierings Mobile Cranes buigen drie mannen zich op gepaste afstand over de nieuwste innovatie van het familiebedrijf: de eLift. Dit is een hybride, maar robuuste bovenmotor die áltijd moet werken. Binnen staat een prototype, buiten de testopstelling: een tentje van vier bij vier met de aandrijflijn, een watertank om te koelen en natuurlijk een kraan.

“Dit is een engineersdroom”, glimlacht Maarten als hij hun domein laat zien. Hij maakt deel uit van het team van zo’n tien engineers dat de eLift ontwikkelt. “In het begin zat ik nog veel achter mijn bureau, maar in deze fase is het veel hands-on testen”, licht hij toe. “We zien ons product hier tot leven komen. Dat is geweldig. Eind november, dan moet-ie klaar zijn!” 

Kartrekker

Soms zijn de mechanical, electrical en software engineers dagen bezig met slechts één functionaliteit. Dan vliegen ze op en neer van tekentafel naar testopstelling. Als iets wat ze bedacht hebben in een keer werkt, kan Maartens dag niet meer stuk. “Al met al liggen we keurig op schema voor de serieproductie”, vertelt de technicus. “Dan zouden we binnen een jaar de markt op kunnen: dat is razendsnel.”

“Of ik projectleider ben? Nee, deze titel bestaat bij ons niet eens” 

Maarten programmeert de software dusdanig dat de kraan systeemgrenzen herkent. En dat de machine of machinist niet in de problemen komt. Als de hybride powerpack tegen z’n limiet aanloopt, bijvoorbeeld als het systeem te warm wordt, wordt de mogelijkheid om snel te hijsen automatisch uitgeschakeld. En als dat niet voldoende is, verdwijnt álle snelheid uit de machine. “Zo voorkomen we dat deze overbelast raakt.”

De manier waarop Maarten over de eLift praat, doet vermoeden dat hij een belangrijke rol in de brigade heeft. “Of ik ook projectleider ben? Nee, deze titel bestaat bij ons niet eens. Het suggereert dat er bepaalde hiërarchie is, maar daar zijn we wars van. Kartrekker als het gaat om software, dat ben ik wel.”

Doorontwikkeling

Als de hybride eLift klaar is, is dit mechanisme een milieuvriendelijke optie voor nieuwe hijskranen. Dankzij de kleinere dieselmotor is de machine altijd mobiel. En is er een stopcontact beschikbaar? Dan kan de kraan volledig elektrisch, zonder CO2-uitstoot, opereren. Door de stikstofcrisis is daar vanuit de bouw een enorme behoefte aan. “Met onze City Boy, de unieke emissievrije mobiele kraan van 32 ton, hadden we daar een eerste antwoord op”, vertelt Maarten. “Dit is een tweede.”

Spierings is volgens de 26-jarige engineer alles behalve bang om uitdagingen aan te gaan. Het bedrijf blijft innoveren en maakt zichzelf steeds wijzer. “We hebben de eLift ontwikkeld met de opgedane kennis tijdens de ontwikkeling van de City Boy. En voor de 2.0-versie van deze elektrische kraan kunnen we juist weer kennis van de eLift gebruiken. Zo is deze software een stuk stabieler.”

“Als je hier proactief bent, kun je veel bereiken”

Veel vrijheid

Maarten beweegt zich bij Spierings alsof hij er al jaren werkt. Hij laat zich gelden. En ook al is hij zelf nog best een verse kracht: nieuwkomers neemt-ie graag bij de hand. “De sfeer is gemoedelijk, open en vrij”, verklaart hij waarom hij op z’n gemak is. “Voor mijn gevoel heb ik niet eens een baas. Als je proactief bent, kun je hier veel bereiken.”

Het mooie is dat Maarten dit beleeft bij het bedrijf waar hij als mbo’er in Helmond over gehoord had. Toen al wist hij dat hij ooit voor Spierings met de imposante, geavanceerde kranen aan de slag wilde gaan. Hoe groter de machine, hoe leuker het werk? “Ja, die vlag gaat voor mij wel op. Het oog wil ook wat, hé. ” 

Geen gas terug

Na het doen van zijn verhaal duikt Maarten weer gauw de tent in. Aan gas terugnemen wordt niet gedacht, ook al is de deadline in zicht. “Daarna kunnen we het even wat rustiger aandoen”, laat Maarten tot besluit weten. “Maar niet te lang: we zullen snel aan de slag gaan met de City Boy 2.0. Een nieuwe droom!”