Thijs van Grinsven
Paspoort
- Voluit:Gijsbertus Wilhelmus van Grinsven
- Roepnaam:Thijs
- Geboortedatum:26 april 1998
- Geboren:Schaijk
- Getogen:Schaijk
- Verliefd:op Floor
- Woonplaats:Schaijk
- Functie op papier:technisch specialist
- Functie in de praktijk:manusje van alles
- Bedrijf:AutoLab Oss
Thijs z’n tijdlijn
- 2002Thijs begint zijn schoolcarrière bij basisschool De Regenboog in Schaijk.
- 2010Hij vervolgt zijn loopbaan bij het Titus Brandsmalyceum in Oss. Daar kiest hij voor de havo en later voor de profielen Natuur & Gezondheid én Natuur & Techniek.
- 2015Dat Thijs in de toekomst íets met auto’s gaat doen, is allang duidelijk. Hij is helemaal gek van de vierwielers. De keuze voor de voltijd hbo-opleiding Automotive Engineering is een logische.
- 2016Al na een half jaar komt Thijs tot een vrij opmerkelijk besluit: hij stopt ermee. Niet omdat hij auto’s niet meer leuk vindt, maar omdat-ie eerst de praktijk wil ontdekken.
- 2017Na wat duwen en trekken mag hij de vierjarige mbo-opleiding Autotechniek in tweeënhalf jaar afronden. Dat lukt ‘m ook.
- 2020De Schaijkenaar keert stukken wijzer terug op het hbo in Arnhem, maar kiest nu voor de deeltijd variant. Dit combineert hij met zijn werk bij AutoLab, waardoor hij de theorie meteen in de praktijk kan brengen.
Werken bij AutoLab is:
- Deel uit maken van een autobedrijf dat alles behalve doorsnee is. Er staan bijvoorbeeld alleen hbo’ers in de werkplaats, voor wie de complexe autotechniek geen enkel geheim heeft.
- Service, onderhoud en reparaties uitvoeren, én bijdragen aan de tofste ontwikkelingen. Mooi voorbeeld: op dit moment wordt er samen met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) onderzocht of het beoordelen van rijhulpsystemen in moderne auto’s onderdeel moet zijn van de Algemene Periodieke Keuring (APK) van auto’s.
- Groot durven denken, maar altijd blijven lachen. Ondertussen deel je veel kennis – AutoLab is leverancier van technische content voor lesmateriaal – en begeleid en bind je de volgende generatie technici.
Thijs in beeld
Gruwelijk gedreven Autotechnicus van de Toekomst
“Ik wil van AutoLab een fenomeen maken”
Slechts vijf bedrijfsnamen stonden op de shortlist van Thijs. Alle andere organisaties uit de wijde regio overleefden zijn strenge criteria voor z’n laatste stagebedrijf niet. De student moest en zou een plek vinden die per-féct bij hem paste. Oftewel: scherpzinnig, eigenzinnig én vrijzinnig.
Eén van de vijf overgeblevenen was AutoLab uit Oss. En net als bij de andere vier kandidaten mocht Thijs hier op gesprek. “Er was meteen een klik met eigenaar Martijn van Ras”, blikt de 23-jarige autotechnicus terug. “Alles wat hier gebeurt, is van hoogstaand niveau. Van onderdelen tot communicatie, en ook op technisch vlak. Daar hou ik van, want ik vind dat er in onze branche veel te veel gehobbyd wordt, waardoor autokosten alleen maar onnodig hoger worden.
Jongeren opleiden
Thijs ergert zich groen en geel aan deze ‘knutselaars’, omdat ze met hun werkwijze het imago van de complete branche te grabbel gooien. Maar Thijs zou Thijs niet zijn als hij geen acties aan deze irritaties zou verbinden. Dat doet hij vanuit AutoLab, waar hij na zijn stage is gebleven. “We schrijven bijvoorbeeld lesmateriaal voor kennisorganisaties. Ook worden we benaderd voor presentaties op scholen, cursussen en filmpjes. Zo kunnen we bijdragen aan het vormen van transparante en vakbekwame medewerkers.”
Eigenlijk zou Thijs hier ongeveer een dag in de week mee bezig, maar in de praktijk is dat vele malen meer. Dat komt ook omdat AutoLab nog een stapje verder gaat. “Samen met opleidingsinstituten OOMT, de HAN en de HAS werken we aan allerlei projecten om de veiligheid van auto’s en moderne technieken te verbeteren. Zo testen we nu Advanced Drivers Systems (ADAS), waarbij we raadgevend zijn voor het RDW. Ja, we lopen hiermee voorop. Of we de enige zijn? Ik hoop van niet!”
Eervolle titel
Daarnaast draait Thijs volle bak mee in de werkplaats, waar vooral autoliefhebbers, engineers en ook elektrische rijders hun voertuig achterlaten. Vaak omdat ze in de medewerkers van AutoLab wél vertrouwen hebben en ze op hetzelfde niveau kunnen communiceren. En tussendoor moet Thijs nog tal van recruiters op LinkedIn afwimpelen. Dit heeft mede te maken met een eervolle titel op zijn profiel; hij werd in 2020 winnaar van de wedstijd Autotechnicus van de Toekomst.
“In deze branche betekent deze prijs dat je veel in je mars hebt”, legt hij uit. “Voor mezelf is dit vooral een signaal dat ik op de goede weg ben. Ik ben gedreven, en heb veel kennis en inzicht, maar ik ben nooit uitgeleerd. In mijn vrije tijd kijk ik bijvoorbeeld filmpjes over de nieuwste software. Het is hobby hè…”
Open badges
Ook zijn deeltijd hbo-opleiding ziet Thijs als liefhebberij. Zijn focus ligt bij de werkplaats, waar hij grootse plannen mee heeft. “Ik wil van AutoLab een fenomeen maken”, zegt hij met z’n kenmerkende enthousiasme. “Het ultieme doel is dat we een autoriteit zijn op het gebied van autotechniek en kennisdeling. Voorlopig richten we ons – naast het sleutelen – op het opleiden van technici die graag met hun handen willen werken, én kunnen nadenken over wat ze aan het doen zijn. Dat is niet alleen nodig voor het imago van de branche, maar ook vanwege de technische ontwikkelingen die razendsnel gaan. Het wordt een werkplaats vol ingenieurs; let maar op!”
Sinds kort is Thijs samen met Martijn Bos van De Lerende Stad Oss druk bezig om speciale automotive vakpakketten te maken, waarbij open badges te verdienen zijn. Een open badge is digitaal bewijsmateriaal waarmee technici, en anderen, hun cv kunnen verrijken. Thijs: “Tussendoor blijf ik bij hbo-instellingen en automerken pushen om deze badges te accrediteren. Want als dat gebeurt, krijgt onze manier van denken en opleiden echt status.”
De toekomst
Hoe AutoLab er over tien jaar uitziet, zal de toekomst leren. Wel kan Thijs er zich een levendige voorstelling van maken. “Ik denk dat we tegen die tijd misschien wel drie werkplaatsen hebben, waarbij de reguliere werkzaamheden en educatie zijn gesplitst. Ook hebben we dan een eigen opleidingsgebouw én een sterk, betekenisvol merk. Verder zullen de klanten de autotechniek nog meer beleven. O, en zelf ben ik dan nog minimaal één dag in de week aan het sleutelen. Anders komt het niet goed met me, haha!”