"Stad van de boter, tapijt, worsten, de pil én webwinkelsoftware."

Johan van Tongeren

Paspoort

Johan van Tongeren - OnsOss
  • Voluit
    Johannes Petrus van Tongeren
  • Roepnaam
    Johan
  • Geboortedatum
    9 augustus 1982
  • Geboorteplaats
    Megen
  • Woonplaats
    Megen
  • Partner
    Monique
  • Boek
    Een eigen webwinkel voor Dummies
  • Held
    alle superhelden
  • Speelgoed
    LEGO
  • Tatoeages
    Ja

De tijdlijn van Johan

  • 1986
    Zijn eerste acht schooljaren brengt Johan door bij de Klimop in Megen.
  • 1994
    Hij kiest voor de havo op het Maasland College. En voor vijf jaar lang - ruim een half uur - fietsen. Heen. En terug.
  • 1999
    Versneld wordt-ie opgeleid tot grafisch ontwerper.
  • 2003
    Johan’s eerste ‘echte’ werkgever: Insiders Online in ’s-Hertogenbosch.
  • 2006
    Hij verhuist van het pittoreske Megen naar het grote Oss.
  • 2010
    Hier vindt Johan ook werk in de stad. Bij het internetbureau Carlos Gallupa.
  • 2012
    Toch maar weer terug naar het kleine Megen.
  • 2014
    Mijnwebwinkel strikt Johan. Inmiddels is hij allrounder. Hij kan uit de voeten als back- en frontend developer en als ontwerper. Het liefst doet hij ook van alles wat.

Top drie op ‘t werk

  1. Het dagelijkse banaantje op de parkeerplaats
  2. Facilitair medewerkster Manon kookt elke donderdag voor het hele team
  3. De achtertuin van nummer 56 (favoriete plek)

Johan als Lead UX

“We gaan redelijk undercover te werk”

Om 15.00 uur stipt verschijnt er een afbeelding van een banaan op het beeldscherm van Johan. Dat gebeurt elke dag. Vaste prik. Telkens een ander plaatje of GIF-je, altijd creatief. Het is tijd voor die gele vrucht op de parkeerplek achter het pand. Alle developers worden via Slack (het interne communicatiemiddel) opgetrommeld. Een eigen Cup-a-Soup-momentje bij Mijnwebwinkel. Even geen code kloppen, maar de hersenpan legen. Het lijkt Amsterdam wel.

Toch zijn we in Oss. In de Molenstraat. Onder de rook van de oude tapijtfabriek, vlakbij het kunstwerk voor de anticonceptiepil en tegenover de villa van de voormalig margarinedirecteur. In Oss* dus. Verdeeld over twee prachtige panden. In de één zijn alle ontwikkelaars verzameld en drie deuren verderop vind je de afdelingen marketing, customer care en de administratie. In een gebouw op de hoek van de straat met een schitterend stukadoorkunstwerk over de hele zijgevel. Je moet het zien.

Grote denkers worden gezocht

Via België en Zweden naar Amerika

“Veel mensen weten niet dat wij hier zitten”, vertelt Johan. “Zelfs voor klanten gaan we redelijk undercover te werk. We verkopen ‘software as a service’ aan online winkeliers, zodat zij heel eenvoudig een eigen webshop kunnen openen. Ze geven de winkel zelf vorm en richten hem zelf in. Alles gebeurt online, dus onze klanten komen hier niet aan de deur.” De 28 medewerkers uit Breda, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven, ’s-Hertogenbosch en een enkeling uit Oss zelf werken in de luwte voor 40.000 klanten. En voor een bedrijf dat barst van ambitie. “Binnenkort gaan we internationaal. Allereerst wordt de Belgische markt bestierd, waarna we ons gaan focussen op Zweden**.” Uiteindelijk willen ze voet aan de grond krijgen in de Verenigde Staten. “Het is onze droom daar een grote speler te worden.”

User Experience (UX)

Een internationale doorbraak. Het zou wat zijn voor het bedrijf en de 35-jarige Megenaar. Johan vindt het spannend, maar vooral een uitdaging. Hij hoopt vurig dat Mijnwebwinkel ook over de landsgrenzen een doorslaand succes wordt. “Ik ben als lead UX verantwoordelijk voor de gebruiksvriendelijkheid van onze software en de webwinkels. Daar zijn we met vier man 40 uur mee bezig. En dit is nooit af. Er zijn altijd wel bugs of stories die we op kunnen pakken en ook de markt zorgt voor werkverschaffing. Wat voorbeelden? Denk aan mobiel betalen, een koppeling met een offline kassa in de winkel of met bezorgdiensten.” Deze ontwikkelingen denderen door. Mijnwebwinkel móet mee. Ook in omvang. De club wordt groter, maar het is geen speeltuin voor jobhoppers. “We zijn kritisch in ons selectiebeleid en gaan niet voor de eerste de beste kandidaat. Grote denkers worden gezocht.”

Waar ook vandaan. Zij moeten de overtuiging hebben dat Oss later wordt omschreven als de stad van de boter, tapijt, worsten, de pil én webwinkelsoftware.

*Waarom Oss? Alex Pansier (CEO) is een man van de stad.

**Waarom Zweden? Het kan zijn dat dit door alle aanmoedigingen van Johan komt, maar dat wordt vooralsnog niet officieel bevestigd.

Mijnwebwinkel
“Wij vinden dat iedereen zijn eigen webshop moet kunnen starten. Gebruiksgemak en plezier staan daarom voorop. Zo sleep je onderdelen naar de gewenste plek en pas je met een paar klikken de vormgeving aan.”

Deel 2: Johan als handyman

De backend van een Lolvo

Johan is helemaal fan van Zweden. Op zijn bureau staat een geel-blauw vlaggetje en bij hem thuis kom je een rood (Dala)paard – het nationale symbool – en een verkeersbord met een eland tegen. Elke zomer bezoekt hij de Scandinaviërs. Altijd naar dezelfde plek. “Zo’n vakantieganger wilde ik eigenlijk niet worden”, verontschuldigt hij zich. Maar Zweden trekt aan hem. Hij kan het niet laten. En juist hij noemt het ‘semi-toeval’ dat MijnWebwinkel het land wil veroveren? Yeah right. Hij aast vast en zeker op een tweede vestiging.

Ook in Johan’s garage een Zweedse connectie. Een Volvo 240. Hij kocht de auto zo’n anderhalf jaar geleden van een oude man in Nijmegen. Totaal verwaarloosd. En rood. Inmiddels is bijna alles onder de motorkap vervangen en heeft-ie een andere kleur. Hij is door Johan gewrapt in een speciale folie voor voertuigen. De parallellen met z’n baan zijn overduidelijk. “Ook de auto heeft een back- en frontend en ook hier komt geen eind* aan.”

“Het zijn wolven in schaapskleren”

LOL

Johan klust graag. Heel graag. Hij doet dat op geheel  eigen wijze. Onder de naam van ‘Bad Decisions Motorsport’. Private label. “Het is een parodie op Bad Obsession Motorsport”, maakt hij duidelijk. Het is vakmanschap met een knipoog. De auto bestuderend, komen we allerlei geinige details tegen. Het merklogo in het rooster is vervangen door strijkkralen in 8-bit-stijl, zoals jij je het computerspel van Super Mario wellicht herinnert. Op de kont van de vierwieler staat niet Volvo, maar Lolvo. Johan drukt zijn stempel, maar zet nergens zijn naam bij. “Ik plaats wel eens wat op Instagram, maar ga er niet prat op. Dit doe ik om anderen te helpen, niet om op te scheppen. Ik vind het gewoon leuk om van scratch iets moois** te maken.” Met een beetje hulp van Google en andere liefhebbers uit een speciale Volvo-WhatsApp-groep. “Je hoeft niet overal verstand van te hebben, je moet het gewoon doen.”

Over Johan

Bescheiden, dat is Johan. Net zoals Volvo’s en rijders van dit merk zijn ***. Maar vergis je niet. “Het zijn een soort wolven in schaapskleren”, zegt Johan. “Ze zien er degelijk uit, maar hebben heel wat in hun mars.” De kleurrijke man praat graag, maar het liefst niet over zijn persoon. Daarnaast is hij – zoals hij zelf zegt – warrig en perfectionistisch, soms tot z’n eigen afgrijzen. En wat vooral opvalt, is de openheid waarmee hij zijn verhaal deelt. Ook tijdens het klussen. “Als ik bezig ben, zet ik de garagedeuren open en komen voorbijgangers vaak even een praatje maken. Zij zijn benieuwd naar wat ik allemaal aan doe.” De gezellige gesprekken vormen een welkome onderbreking. Anders gaat hij maar door. “Ik kan me hier inderdaad aardig in verliezen. Monique komt af en toe vertellen dat het tijd is voor pauze.” De rem erop.

*Er staat al een oud/nieuw motorblok klaar uit een Volvo 940 Turbo. Dit moet een slordige 400 pk opleveren.

**Een eland van papier bijvoorbeeld. Die hangt binnen. Of een Dalapaard van touw en honderden spijkers, schilderijen of oude klokken.

***Ossenaren kun je ook onder dit type scharen. Een beetje hetzelfde laken een pak: no-nonsense.