"Oss heeft enorm veel grote bedrijven die nog lang niet de zichtbaarheid hebben die ze verdienen.”

Daan Janssen-Roosenboom

Paspoort

  • Naam
    Daan Janssen-Roosenboom
  • Geboortedatum:
    2 oktober 1981
  • Geboorteplaats:
    Den Bosch
  • Woonplaats
    Oss
  • Partner van:
    Nikki
  • Papa van:
    Femme en Cis
  • Eigenaar van:
    Chef du Web
  • Creatief op kantoor:
    Designer
  • Creativiteit thuis
    Doe-het-zelver

De tijdlijn van ...

  • 1984
    Een kleine Daan begint zijn schoolcarrière. De Sint-Lambertus basisschool in Lith was de plek.
  • 1993
    Naar de ‘grote stad’. Daan ging naar de havo op het Maaslandcollege in Oss.
  • 2000
    Van Oss naar Tilburg. De Fontys om precies te zijn. Hier startte hij met de opleiding Journalistiek. Geen succes. Enkele maanden later stopte hij.
  • 2001
    Enkele maanden lang reisde Daan door Spanje. Op zoek naar wat hij leuk vond. En op zoek naar 'cervezas'.
  • 2001
    In datzelfde jaar vervolgde hij zijn loopbaan op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Hij richtte zich hier op management en marketing.
  • 2006
    Een mooie mijlpaal: Zijn eerste ‘echte’ baantje. Bij Poppodium 013 in Tilburg vond hij zijn draai, en was hij verantwoordelijk voor het programma en de marketing. Een mooie creatieve functie. Iets dat later op zijn lijf geschreven bleek te zijn.
  • 2009
    In dit jaar werd Daan hoofd Programma & Marketing bij Lakei in Helmond. Het boeken, programmeren en promoten van artiesten en bands. Maar ook het aansturen en voorbereiden van productie, techniek, marketing en vormgeving. Eigenlijk alles dus.
  • 2011
    Voor Daan is het inmiddels duidelijk: Hij wil iets voor zichzelf beginnen. Samen met zijn toenmalige compagnon richt hij een creatief marketingbureau op: 'Motief:Collectief' ziet het levenslicht.
  • 2013
    Via Twitter leert hij Luc Princen kennen. De twee zien kansen in het bouwen van websites met een gebruiksvriendelijke WordPress-schil. Even later is Chef du Web geboren.
  • 2017
    Een omslag in de bedrijfsvoering van Chef du Web. Van websitebouwer maakt het bedrijf een slag richting een compleet marketingbureau.

Top 3 op 't werk

  1. De eerste keer personeel aannemen. Spannend én leuk.
  2. De hele marketing van BBQuality. Logo tot webshop.
  3. Tienjarig jubileum KvK-inschrijving. Al tien jaar zelfstandig. Een mooie mijlpaal.

Een creatieve duizendpoot op kantoor

Het is een excentrieke verschijning. Daan is in veel gevallen te vinden met een petje op zijn hoofd, en heeft artistieke tattoo’s onder zijn kleding. Een creatieve duizendpoot, die door de jaren heen met zijn onderneming naam heeft gemaakt in Oss en (ver) daarbuiten. Chef du Web is die naam. Een marketing- en communicatiebureau dat Daan in 2013 met zijn toenmalige compagnon oprichtte. Een bureau waar creativiteit en resultaat hand in hand gaan. En waar zit dit bureau dan? Nou, in een kerk. De Pauluskerk. In Oss dus. “Een stad waar de mooie combinatie van innovatie én een echte arbeidersmentaliteit aanwezig is”, begint Daan. “En daar moeten we trots op zijn!”

Waar hij lang actief was in de muziekbranche, heeft hij daar inmiddels afscheid van genomen*. Momenteel is Daan mede-eigenaar en designer bij van het marketingbureau gevestigd in het ‘Chicago aan de Maas’. Hier kan hij zijn traditionele ‘creatieve ei’ kwijt. Bij dit creatieve ei plaats hij wel direct een kanttekening. “Een designer is op de eerste plaats creërend op een vindingrijke manier, maar ik denk ook altijd na over wat het middel moet gaan doen.” Altijd het uiteindelijke doel voor ogen houden dus. “Ik vind dat mijn werk altijd ondergeschikt moet zijn aan het eindresultaat.”

Een échte Ossenaar (geboren in Den Bosch)

Daan is geboren in Den Bosch. In het ziekenhuis. Dus dan telt het eigenlijk niet, toch? Wanneer hij over Oss begint te vertellen, gaat hij dan ook net wat rechter op zitten. Dus toch, een échte Ossenaar. Zijn woonplaats is volgens Daan een stad waar veel kwaliteit, maar ook bescheidenheid zit. “Oss heeft enorm veel grote bedrijven die nog lang niet de zichtbaarheid hebben die ze verdienen”, zegt Daan. Het geven van een gezicht aan deze bedrijven ziet hij daarom als kans én als uitdaging. “Men weet de innovatie die hier plaatsvindt buiten de stad veel beter aan de man te brengen dan men dit op lokaal niveau voor elkaar krijgt. Men werkt hier hard, maar het is vaak niet zichtbaar. Een vriend van me zei ooit: ‘Jullie presteren het in Oss om al meer dan 100 jaar geen enkel deel van het varken onbenut te laten. Die innovatie is echt een typisch Osse kwaliteit!’ Dat vond ik mooi om te horen.”

“Niet alleen onze groei, maar vooral de groei van klanten geeft voldoening”

Waar Daan vol lof is over Oss, ziet hij ook een rol weggelegd voor zijn bedrijf binnen de arbeidersstad. “Deze bijdrage is eigenlijk tweeledig”, zo begint hij. “Bij Chef du Web zijn we altijd gericht op het aantrekken van relatief jong talent. Zo proberen we werkgelegenheid te bieden aan die groep met een enorm potentieel. We zijn daarnaast ook betrokken geweest bij projecten die belangrijk zijn voor ons allemaal. Duurzaam Oss, om maar even wat te noemen.” Waar Chef du Web volgens Daan een mooie maatschappelijke rol vervult, is het ook op commercieel gebied een aanjager in ‘het Osse’. “Wij brengen bedrijven naar een hoger niveau. Door kritisch te kijken naar de bedrijfsvoering en de marketing van onze klanten, gaan ze uiteindelijk beter renderen. En da’s natuurlijk goed voor de lokale economie!”

Verbindingen maken

Als Daan eenmaal aan het praten is, is zijn enorme enthousiasme iets dat opvalt. Wanneer hij over een toekomstbeeld begint na te denken, komen er dan ook verschillende scenario’s voorbij. “In de toekomst zijn wij bij Chef du Web steeds minder uitvoerder en steeds meer begeleider. We willen meer onze stempel gaan drukken op de marketing én bedrijfsvoering van een organisatie. Een website is een middel, maar wij gaan voor een structurele verandering.” Dit doet hij het liefste niet alleen. Sterker nog, Daan ziet hierin kansen voor het gehele Osse ondernemerschap. “Het mooiste zou zijn, als wij onze klanten met elkaar in verbinding kunnen brengen en zij elkaar zo kunnen helpen. Waarom zouden we een makelaar en een fotograaf niet aan elkaar kunnen koppelen wanneer deze allebei al klant bij ons zijn? Of een slager en een restaurant? Er liggen nog zoveel kansen op de loer voor het Osse bedrijfsleven!” Volgens de ras-ondernemer heeft dit ook te maken met gunnen. “Samen business maken is elkaar wat gunnen, maar het levert veel op. Het maken van verbindingen en het af en toe gesloten ondernemersklimaat opengooien, dat is waar ik op hoop!”

 

* Hoewel, niet helemaal. Maandelijks organiseert hij Live@Paulus. Een muziekevenement in de Pauluskerk, waar ook Chef du Web gevestigd is. Je kunt de jongen uit de muziek halen, maar de muziek niet uit de jongen. Zo blijkt.

... in beeld

Deel 2: Een creatieve duizendpoot

Dat Daan een creatieve jongen is wanneer hij zich op de werkvloer begeeft, weten we inmiddels wel. Ook buiten kantoortijden is Daan iemand die graag zijn creatieve geest de vrije loop geeft. Dit doet hij door oude producten op te knappen en een tweede leven te geven. “Vintage”, zo zegt hij zelf. “Ik probeer de waarde in te zien van producten die voor anderen waardeloos lijken.”

Zoals bij veel hobby’s begon ook deze liefhebberij relatief klein. Daan kocht bijvoorbeeld tien industriële lampen die hij vervolgens opknapte. Enkelen kregen een plekje in zijn interieur. Maar, hobby’s willen ook nog wel eens uit de hand lopen. Zo ook bij Daan. “We reden op een gegeven moment heel Nederland af. Stonden we bijvoorbeeld ergens, uiteraard met toestemming, een complete schuur leeg te trekken. Je kunt het zo gek niet bedenken, of we kwamen het daar tegen. Wasmachines uit 1961, leren jassen, een telefooncel en een botsauto. Oh ja, en ook nog het schamele aantal van 15.000 LP’s. Bijna vergeten.”

Nog niet overtuigd van Daan’s passie voor vintage? Jaarlijks rijdt hij naar Maroilles, een plaatsje met ongeveer 1500 inwoners in het noorden van Frankrijk. Kaasliefhebbers zullen het dorpje kennen van de gelijknamige kaas die er gemaakt wordt. “In Maroilles vindt elk jaar een grote privémarkt plaats, misschien wel de grootste van Europa. Mensen stellen letterlijk hun huis open. Ik moet dan echt oppassen dat ik niet met een compleet nieuwe huisraad weer terugkeer naar Nederland.”

Zo, nu wel overtuigd?

“Tweedehands creëert bewustzijn”

Het geven van een tweede leven aan producten die afgeschreven lijken, vindt Daan niet alleen maar leuk. Hij vindt het ook belangrijk. Wanneer hij begint te vertellen, plaatst hij een belangrijke kanttekening bij het aankoopgedrag van veel mensen. “Relatief oudere producten zijn vaak gemaakt van duurzame en kwalitatieve grondstoffen, en gaan daarom ook lang mee. Vroeger werden producten gemaakt om zo lang mogelijk mee te gaan. Dat is tegenwoordig niet meer het geval.” Dit resulteert volgens Daan dan ook in de consumptiemaatschappij waarin we leven. “We willen consumeren in een enorm hoge snelheid, maar er het liefste niet voor betalen. We willen alles maar hebben. Zo kun je bij de Action eigenlijk niet zonder een product naar buiten lopen. Door de lage prijs kun je het niet laten liggen. Duurzamere producten zijn vaak wat duurder, maar het dwingt je wel om beter na te denken over een aankoop. Tweedehands creëert bewustzijn. Soms ben je met de aanschaf van duurzame producten duurder uit, maar ben je op de lange termijn efficiënter én goedkoper uit. Ze gaan namelijk enorm lang mee.”

“De waarde zit niet in het product, maar in onze perceptie van het product”

Een belangrijk aspect bij veel aankopen is niet de absolute noodzaak ervan, maar vooral de bevrediging. Iets dat ook Daan inziet. “Klopt, het is nou eenmaal leuk om dingen te kopen. Maar vergeet niet dat die bevrediging vaak van korte duur is. Stel je maar eens die nieuwe spijkerbroek voor waar je zo trots op bent. Die is ineens wat minder leuk als je deze in de kroeg aan hebt gehad en hij naar drank stinkt. Dan is dat leuke er wel vanaf. Terwijl het nog steeds exact dezelfde spijkerbroek is. De waarde zit ‘m dan ook niet in het product zelf, maar in onze perceptie van het product. Ik heb me omringd met spullen die voor mij een continue waarde hebben en waarop ik trots ben. De bevrediging is er nog steeds. Ik word daar oprecht blij van.”

Philips, een voorbeeld voor velen. Ook voor Daan zelf.

De oplossing? Denken in behoeften. Dit werd bijvoorbeeld onlangs in de praktijk gebracht door Philips. Het Eindhovense bedrijf heeft in de 20e eeuw zijn sporen verdiend in de verkoop van lampen. Het is niet voor niets dat Eindhoven bekend staat als ‘de lichtstad’. Het bedrijf heeft echter een ommezwaai gemaakt. “Men is in plaats van het verkopen van lampen overgestapt naar het voorzien in lichtoplossingen”, zo zegt Daan. Even omdenken, maar als Daan verder praat wordt het verhaal al snel verduidelijkt. “Licht is er in vele soorten en maten. Uiteraard is er de gloeilamp, maar door technologische ontwikkelingen zijn de keuzemogelijkheden qua licht enorm gegroeid. Het perfecte voorbeeld is de LED-lamp. Deze zijn ogenschijnlijk wat duurder in de aanschaf, maar het rendement op de lange termijn kan vele malen hoger zijn doordat ze langer meegaan. Hierdoor ben je op den duur goedkoper uit. Dit langetermijndenken en jezelf afvragen wat je behoefte is moet bij veel mensen nog landen. Maar het zou ons écht allemaal kunnen helpen.”

Deze insteek probeert Daan dan ook door te trekken naar zijn eigen manier van leven. “Ik probeer mezelf bewust te zijn van wat ik écht nodig heb, en wat de extra’s zijn. Het bewustzijn hiervan geeft me een bepaalde mate van rust. Iemand die altijd maar de behoefte heeft naar meer, is nooit tevreden.”

In beeld..