UMS ontwikkelt en bouwt elektrische voertuigen. Bestelwagens en bussen, maar bijvoorbeeld ook kranen. Zo dragen ze bij aan de verduurzaming van de automotive industrie.

Bas Lammers

Paspoort

  • Voluit:
    Bas Wilhelmus Theodorus Lammers
  • Roepnaam:
    Bas
  • Geboortedatum:
    4 september 1982
  • Geboren en getogen:
    Nijmegen
  • Woonplaats:
    Oss
  • Thuisfront:
    Karli en drie kids, twee jongens en een meisje
  • Functie:
    Manager mechanical engineering bij Urban Mobility Systems (UMS)
  • Hobby:
    Drone racen en freestylen

Bas' tijdlijn

  • 1986
    De loopbaan van Bas begint op Basisschool de Luithorst in Nijmegen.
  • 1994
    Na acht jaar gaat hij verder met de mavo op het Nijmeegse Dominicus College.
  • 1998
    Die rondt Bas succesvol af, waarna hij in ‘zijn’ stad blijft. Hij kiest voor de MTS-opleiding werktuigbouwkunde in Nijmegen.
  • 2003
    Logisch vervolg: HTS werktuigbouwkunde op de HAN in Arnhem. Tijdens zijn studie beleeft Bas onder meer een te gekke stage van drie maanden in San Francisco. Hij studeert af bij Besi Netherlands.
  • 2006
    En daar blijft hij zo’n twaalf en een half jaar werken.
  • September 2018
    Een onschuldig bakje koffie bij zijn schoonvader die bij UMS werkt…
  • November 2018
    … eindigt twee maanden later met een nieuwe baan.

Dit-maakt-UMS-een-geweldige-werkgever-top-drie

  1. Bas printte zijn contract zelf uit. Ofwel: hij kreeg van meet af aan het volste vertrouwen. Fouten maken? Dat mag! En wat als de CEO ziet dat je wat beheerst? Dan moet je daar gewoon mee aan de gang: je krijgt de vrijheid.
  2. UMS werkt volop samen met de Technische Universiteit van Eindhoven en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Het bedrijf krijgt verse kennis. En de studenten krijgen de kans om volle bak mee te draaien.
  3. Duurzame ontwikkelingen, de nieuwste snufjes en wereldwijde interesse: het is heerlijk pionieren in de automotive branche.

Unieke werkgever, waanzinnige voertuigen

“Voordat je weggaat, teken je een contract”

De vibe bij Urban Mobility Systems is ongekend vrolijk. Op de gezichten van de dames achter de balie staat een lach van oor tot oor. De afdeling engineering zwaait naar iedereen die binnenkomt. En de chief is de meest sociale wervelwind die bestaat. “Zal ík even koffie voor jullie halen?”, vraagt Lars Kool, CEO van UMS, als hij de ruimte in stormt.

Hij bedoelt eigenlijk: zal ik even koffie voor jullie láten halen. Maar goed, hij regelt het. En met zo’n brede grijns en aanstekelijk positieve energie dat hij ermee wegkomt. Bas glimlacht. “Zo is-ie”, denkt hij bijna hardop.

Baas van de tekentafel

Lars is imposant, blij, bijzonder ambitieus en recht voor z’n raap. Dat laatste ondervond Bas bij zijn eerste ontmoeting. “Mijn schoonvader die hier ook werkt, vertelde aan Lars dat ik een kijkje zou komen nemen”, weet Bas nog. “Daarbij zei hij ook dat ik technisch tekenaar was. Dus toen ik hier kwam, stond er al snel een grote meneer voor m’n neus. ‘Voordat je weggaat, teken je een contract’, zei Lars tegen me. Ik kon baas van de tekentafel worden.”

“Een engineer moet lui denken”

Bas hapte niet meteen toe, omdat hij bij zijn vorige werkgever in een gouden kooi zat. Hij nam twee weken bedenktijd. “Toen heb ik ja gezegd”, vertelt Bas. “Het is immers veel dichter bij huis. En ook de gesprekken, de producten en het wereldje spraken me aan. Sinds twee jaar geef ik leiding aan de afdeling engineering. Zonder managementdiploma’s. Gelukkig zijn kennis en persoonlijkheid* hier veel belangrijker.”

De manager mechanical engineering gaat te werk met gezond verstand, op gevoel en met een duidelijke overtuiging . “Ik vind dat een engineer lui moet denken. Waarom? Een ingewikkeld product is veel lastiger te verfijnen en te verbeteren.”

Elektrische voertuigen

UMS ontwikkelt en bouwt elektrische voertuigen. Bestelwagens en bussen, maar bijvoorbeeld ook kranen. Zo dragen ze bij aan de verduurzaming van de automotive industrie. “Vanwege de stikstofnorm is ook de vraag in het grondverzet en de bouw enorm toegenomen”, legt Bas uit. “Daar zijn we nu ontzettend druk mee.”

“Dit zijn geen voorgekauwde producten, waarbij je steeds hetzelfde kunstje doet”

In het kort: UMS vervangt dieselmotors voor een elektromotor met enorme batterijen**. Dat doen ze in onder meer graafmachines en knikmops. Voor bekende merken als Doosan en Manitou. “Hier ligt mijn hart”, gaat Bas verder. “Dit zijn geen voorgekauwde producten, waarbij je steeds hetzelfde kunstje doet. Élk voertuig is anders. En bij deze ontwikkeling horen nieuwe problemen. De pomp maakt bijvoorbeeld een jankend rotgeluid, maar dat hoorden chauffeurs nooit vanwege de dieselmotor. Met elektrische aandrijving wel. Heerlijke stof om over na te denken!”

Grote dromen

Concurrentie? Dat is er zeker voor UMS. Ze zijn niet de enige in Nederland die waanzinnige elektrische voertuigen maakt. Maar als werkgever is het bedrijf wél uniek. “Het voelt bijna als familie”, zegt Bas. “De sfeer is heel relaxed. Ook buiten het werk. Maar dat neemt niet weg dat UMS barst van de ambities. Lars droomt groot: hij wil marktleider worden.”

“Met betaalbare voertuigen die zónder subsidies gemaakt worden”, valt Lars het gesprek voor een tweede keer binnen. “Er zijn veel cowboys, waardoor er ongelukken gebeuren. Dat zul je bij ons nooit zien. Mede dankzij Bas natuurlijk!”

*Zo werd Nick Boon ook mechanical engineer bij UMS. Geen hbo-diploma zak, maar wel de juist skills in huis. Nick zie je terug in deel twee van dit portret.

**Sommige units wegen wel 3.700 kilo! Er is een kraantje nodig om de units te verwisselen, want ja: deze moeten tussendoor wel opgeladen worden.

... in beeld